søndag 13. mai 2012

SAMLING 4: KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG KULTURELT MANGFOLD.
UTFORDRING: HVA TROR JEG? HVA VET JEG? HVA SIER FORSKNINGEN?

Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Både den nonverbale og den verbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Vi som jobber med barn må være oss bevisst hvordan vi lytter, gir respons og bruker kroppsspråk, talespråk og tekst. Oppmuntre barna til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere ved hjelp av språk og sang. Oppmuntre barn med to- eller flerspråklig bakgrunn til å være språklig aktive.

Professor Vibeke Grøver Aukrust ved pedagogisk forskningsinstitutt, universitetet i Oslo, har foretatt en gjennomgang av foreliggende forskning på feltet tidlig språkstimulering og livslang læring. Aukrust`s rapport viser at barnehager som tilbyr et godt språkmiljø kan snu læringsforløp slik at barn starter sin skolegang med andre forutsetninger enn de ellers ville gjort. Barn som står i fare for å utvikle lese og skrivevansker kan profittere på tilstrekkelig læringsstøtte i barnehagen.

Forskningen viser at det er flere og komplekse sammenhenger mellom barns talespråk i førskolealder og moden leseforståelse. Det mest robuste funnet gjelder sammenhengen mellom et rikt vokabular ved overgangen fra barnehage til skole og senere leseforståelse. Tidlig språkstimulering handler ikke om drilling av språklige enkeltferdigheter, men snarere om å utvikle bredden i språklig kompetanse hos barna gjennom ulike typer aktiviteter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar