lørdag 25. februar 2012

PRAKSISFORTELLING!

I barnehagen er det mange som har med egne leker hjemmefra. Per er en av dem som har med mange leker, alt fra helikoptre til biler. Han pleier å ta med lekene ut, selv om han har fått beskjed fra de voksne om at dette ikke er lov. Lekene skal ligge i garderobehyllen. En dag er Per inne i garderoben og henter en av bilene sine. En av assistentene ser dette og legger bilen på plass i hyllen. Når assistenten går ut igjen sniker Per seg inn i garderoben og tar med bilen ut igjen. De andre barna ser dette, og Lise vil også ta med ut den nye fine barbiedukken hun fikk av pappa igår. Assistenten sier at dukken må ligge på hylla. Lise går allikevel inn og henter dukken. Per og Lise løper avgårde bak boden for å leke, der de voksne ikke kan se dem. Plutselig kommer Lise gråtende. Hun sier at Per har ødelagt dukken hennes. Assistenten går bak boden og ser at dukken ligger i flere deler oppe på taket. Lise ser anklagende på Per, og sier han rev av hode, armer og bein på dukken og kastet den opp på taket. Assistenten setter seg ned med begge barna for å forklare hva som kan skje når de tar med egne leker i barnehagen. Per blir lei seg når han ser at Lise gråter og sier at han aldri skal gjøre det mer.

Denne dagen hadde det vært en del løping inn og ut av garderoben. Når jeg så at barna kom ut og forsvant i full fart bak boden, gikk jeg etter for å se hva de drev på med.


Jeg tenkte at dette er ikke greit hverken for Per eller Lise. I denne situasjonen så jeg ikke selve hendelsen, så jeg måtte prøve å finne ut hva som hadde skjedd ved å la begge barna fortelle sin versjon. Satte meg ned med begge barna. Prøvde å få Per til å tenke over hvordan han hadde hatt det, hvis det var hans leker som hadde blitt ødelagt.


I små og store konflikter i barnehagehverdagen er det viktig at vi voksne opptrer lyttende og tydelig. Barn trenger tydelige voksne. Må prøve å hjelpe barna til å finne en løsning slik at ingen av dem føler seg som tapere. Det er viktig å møte barn som individer med følelser, tanker og meninger.


Per og Lise må få hjelp til å oppfatte hvilke rammer som er akseptable i samvær med andre. Det er også viktig å vise at det er lov til å ha følelser. At det er greit å være sint og lei seg. Ved å være lyttende og respektfull ovenfor begge barna fikk vi en god dialog. Det var viktig for meg å vise at begge barna var like mye verd selv om det skjedde en uønsket handling.


I rammeplanen står det at barnehagen har en etisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt ovenfor alle barn. Dette stiller krav til personalet om oppmerksomhet og åpenhet mot det unike hos hvert enkelt barn.


Dette var en fin anledning for Per til å tenke over egne handlinger. Barna lærer seg til å løse konflikter og å be om unnskyldning. Det er viktig å lære barna å ta hensyn til andre, utvise respekt, rett og slett utvikle empati og sosial kompetanse. Det er viktig å skille mellom person og handling i konflikter. Være bevisst på at det var handlingen som ikke var god, barnet som person er god.


Barnehagens formål er blant annet å fremme læring og danning. Læring foregår i det daglige samspillet mellom barn og voksne i barnehagen. Barn lærer gjennom alt de opplever og erfarer. De lærer om seg selv, om andre og om samspill. Danning handler blant annet om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter.


Barnehagen skal formidle grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg og medansvar. Per og Lise lærer seg blant annet grunnleggende verdier som toleranse og respekt. Klarer de å leve seg inn i andres situasjon vil det bidra til toleranse. Omsorg, danning, lek og læring i småbarnsalderen former barns holdninger, verdier og tillit til seg selv og andre mennesker. Å vise omsorg for andre er ferdigheter som er en viktig del av barnas danningsprosess.


Margareta Øhman ( 1996 ) viser til forskning som sier at barn som har en generell erfaring med å bli møtt med respekt og forståelse i konfliktsituasjoner, har tilbøyelighet til å tolke andres hensikter ut fra lignende perspektiver. Hun sier også at samvær med andre innebærer også interessemotsetninger. Hun hevder at nettopp i ulike situasjoner som blant annet konflikter lærer barn om etikk, verdier og samværsmåter.


I rammeplanen står det at barn må få støtte og veiledning på handlinger og holdninger. Slik kan barn få et positivt forhold til seg selv og egen læringsprosess. Alle barn har krav på å bli møtt som den de er. Personalet skal hjelpe barna til å forstå at egne handlinger kan gå utover andre. Ikke alle handlinger er akseptable.


Når Per sier han ikke skal gjøre det mer, er det nok et uttrykk for at han skjønner at det å ødelegge andres ting er uakseptabelt. Det kan innebære at han kjenner til normen om å være snill og ta vare på sine venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar